Privacyverklaring

Laatste update 15 november 2022

 

Het verwerken van persoonlijke gegevens is noodzakelijk voor de uitvoering van onze afspraken.
Ik hanteer hierbij de principes van de wet AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming), de Telecommunicatiewet (voor nieuwsbrieven), de Archiefwet en de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning). Alleen noodzakelijke informatie wordt opgeslagen, deze privacyverklaring informeert over hoe hiermee wordt omgegaan. Hij kan altijd door mij worden aangepast, het is daarom verstandig om deze verklaring te checken op de website vlak voordat je je persoonsgegevens aan mij verstrekt.


Gebruiksgegevens website of email

Als je de website Ontdekkend Leven bezoekt, worden er automatisch gebruiksgegevens verzameld. Deze informatie wordt verzameld met behulp van ‘cookies’. Er worden daarmee geen persoonsgegevens van je opgeslagen op de website. Als je je via het contactformulier aanmeld worden je gegevens door mij verwerkt in mijn eigen contactenlijst.

Website bezoekstatistieken en noodzakelijke technische cookies worden verzameld om inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers op de site en om het gebruik van de website gebruiksvriendelijk te optimaliseren. Zo kan de website zichzelf bijvoorbeeld aanpassen zodra je deze met een mobiele telefoon bezoekt.

Persoonsgegevens die verzonden worden vanaf de website of per email, worden niet aan derden verstrekt. Ze worden enkel bewaard zolang dit nodig is voor de volledige afhandeling ervan.

 

Social Media

Op deze site zijn/worden buttons opgenomen om pagina’s te kunnen promoten of te delen op sociale netwerken zoals bijvoorbeeld Facebook. Deze buttons worden gerealiseerd door de code die wordt aangeleverd door het betreffende sociale netwerk. Deze code plaatst onder meer een cookie. Lees de privacyverklaring van deze social media kanalen (welke regelmatig kunnen wijzigen) om te zien wat zij met je persoonsgegevens doen die ze met deze code verwerken.

 

Persoonsgegevens die ik gebruik en verwerk:     

> Contactgegevens: Voor- en achternaam, adres, e-mail adres en telefoonnummer

> Geboortedatum

> Relevante gegevens over jouw persoonlijke situatie

Aanvullend waar nodig/passend:
> Burgerservicenummer
> Documenten over diagnostiek en relevante medische gegevens

> Indicatie en beschikking gegevens

> E-mails van betrokken partijen

> De gegevens van jouw huisarts en andere betrokken zorgverleners. (Benoemd in het Toestemmingsformulier gebruik persoonsgegevens.)

 

Doel en grondslag voor de verwerking van persoonsgegevens

Je gegevens worden om de volgende redenen bijgehouden:

> Om een goed beeld van jou en je persoonlijke situatie te krijgen en ervoor te zorgen dat de begeleiding goed aansluit bij jouw vragen en doelen.
> Om de kwaliteit van begeleiding te bewaken en verbeteren.
> Om de verleende begeleiding financieel af te handelen.
> Om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen van de AVG.  

Bij ambulante begeleiding:

> Voor de zorgovereenkomst.

> Voor de rapportages op jouw doelen, zorgplan en het evaluatieverslag.

 

Persoonlijke informatie delen met anderen

> Als sociaal werker heb ik geheimhoudingsplicht. Dat betekent dat ik met niemand mag praten over de informatie die jij hebt gegeven, zonder dat jij daar toestemming voor hebt gegeven.

Bij ambulante begeleiding:
> Doe ik alleen wanneer dit bijdraagt in de uitvoering van de zorgovereenkomst voor jou. Bijvoorbeeld wanneer er afstemming vereist is met de andere betrokken zorgverleners betreffende je zorgvragen en doelen zoals vermeld in het zorgplan. Deze zorgverleners zijn benoemd in het “Toestemmingsformulier gebruik persoonsgegevens”.

> Voor de ambulante begeleiding moet ik aan de gemeente waar je woont kunnen laten zien dat ik me houd aan de gemaakte afspraken en regels.

Uitzondering op de regel:

Wanneer jij in acuut gevaar verkeert en er grote risico’s zijn voor jou op lichamelijk, geestelijk en/of sociaal gebied of bij geweld. Dan mag ik zonder jouw toestemming en medeweten handelen en informatie delen. Ook wanneer anderen in jouw omgeving gevaar lopen mag ik deze actie ondernemen. Je kunt het zien als “Nood Breekt Wet.”

 

Als ik vind dat jij of mensen in je omgeving wel in gevaar verkeren maar het is niet acuut of levensbedreigend, zal ik dat altijd rechtstreeks met je bespreken. Ik onderneem dan dus geen stappen zonder jouw medeweten.

Hierbij gebruik ik als leidraad de Beroepscode van de Maatschappelijk Werk en Sociaal (Agogisch) Werker en de Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling.

 

Gegevens inzien, aanpassen (verbeteren, aanvullen, wijzigen, afschermen) of verwijderen

> Ten alle tijden heb je het recht om je persoonlijke gegevens in te zien, aan te passen en te verwijderen (binnen de grenzen van de bewaarplicht). Ik zal dan zo snel mogelijk, maar binnen 4 weken op je verzoek ingaan.

> Documenten zoals kopie ID, bankafschriften etc. bewaar ik alleen zolang een actie lopend is.

> Je hebt het recht om je toestemming voor gegevensverwerking weer in te trekken, wat tevens automatisch gebeurt bij het beëindigen van de zorgovereenkomst.

> Volgens de archiefwet moet ik je digitale dossier met persoonsgegevens na beëindiging van de zorgovereenkomst nog 15 jaar bewaren, daarna zal ik alles vernietigen. Mocht je zelf willen dat je dossier (gegevens) eerder worden vernietigd, dan wordt hier een getekende toestemming voor “opdracht vernietigen van het dossier” aan je voorgelegd om te ondertekenen. Dit is het recht op vergetelheid.
> Ik zal i.v.m. de fiscale wet (belastingdienst) gegevens van de gewerkte uren, declaraties moeten blijven bewaren.

Je hebt recht op dataportabiliteit;

> Je kunt je gegevens verkrijgen om naar wens door te geven aan een andere organisatie.

> Je hebt het recht dat ik je digitale persoonsgegevens overdraag aan een door jou gekozen instantie.

> Als ik voor de verwerking van jouw persoonsgegevens informatie deel met een externe partij, dan moet die externe partij een verwerkersovereenkomst getekend hebben. In deze overeenkomst staan de afspraken die ik met die ander heb gemaakt, zoals waarom ze deze gegevens ontvangen. En wat ze er wel en niet mee mogen doen.

> In andere gevallen maken we duidelijke afspraken. Bijvoorbeeld met een gemeente over de gegevens die gedeeld worden. Verder kunnen sommige instanties informatie bij mij opvragen die ik verplicht ben te delen. Bijvoorbeeld het CAK, SVB of de inspectie voor de gezondheidszorg en jeugd.

> Mocht je ná beeïndiging van onze samenwerking willen dat er informatie van jou wordt doorgeven aan een andere instantie, dan zal deze instantie ook weer jouw toestemming moeten hebben en dit schriftelijk, met jouw handtekening, aan mij moeten overhandigen.

 

Beveiliging

Ik vind het belangrijk om zorgvuldig jouw privacy te beschermen en neem daarom passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan.

 

Heb je een klacht?

Heb je het idee dat ik niet correct omga met de zaken zoals beschreven in deze privacyverklaring of als je om een andere reden ontevreden bent, neem dan contact op met mij, Marjan van der Meulen, persoonlijk of via marjan@ontdekkendleven.nl.
Mocht je er in contact met mij niet uitkomen dan kan je contact opnemen met de klachtenfunctionaris van Quasir, zoals vermeld op www.quasir.nl

 

Als je de indruk houdt dat je gegevens niet goed beveiligd zijn of als er aanwijzingen zijn van misbruik van je persoonsgegevens, dan kun je dit melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens.